Maj, 2019

Suma podjazdów:19193 m
Chorzów - GSD - Jaworzno
Kategoria praca, trening

Trening na góralu. Na Dorotce bardzo błotniście i ślisko przy podjeździe. Cały przejazd przy ciężkich chmurach, na Gołonogu kropiło, kropiło także w Strzemieszycach. Strach przed potopem świetnie wpływał na moją średnią przejazdu. Udało się zdążyć przed eskalacją.

Podtopiona Dorotka

ale też ukwiecona

Praca + sklepy
Praca + Park Śląski
Kategoria praca
Praca do 18, ale okienko między 14:15 a 16:00 wykorzystane na rowerowanie po parku (dwie pętle).
Dystans329.30 km Czas15:48 Vśrednia20.84 km/h VMAX58.76 km/h Podjazdy2989 m
Pradziad
 Rajd na najwyższy punkt Górnego Śląska. Profil podjazdów świetnie pokazuje charakter trasy, zdominowanej przez wybitność topograficzną Pradziada. To był mój trzeci raz rowerem na Pradziadzie, ale pierwsza trasa tego typu (bez dużego bagażu, trasa-pętla; do tej pory Pradziad zawsze był "na trasie", tym razem był głównym celem rajdu) z górnośląską Czomolungmą w roli głównej. Różnica poziomów jest ciekawa: od 167 m n.p.m do 1491 m n.p.m. Normalnie podjechałbym pociagiem do Raciborza, ale Rybnik jest kolejowo wyeliminowany (remont), co wymusiło trasę długodystansową. Rajd miał kilka etapów, odróżniających się charakterystyką: nizinny odcinek do Raciborza (dobre tempo), typowo wyżynny etap do Bruntala (pod wiatr), górska wspinaczka na Pradziad i przejazd przez Góry Opawskie (słońce spaliło mi lewą łydkę), no i na koniec ponownie etap nizinny, aż po Rudziniec. Zamknięcie pętli uniemożliwy potężne mgły nad Kanałem Gliwickim, które wgoniły mnie o 4:25 rano do pociągu.
 Wstałem późno, na trasę wyruszyłem dopiero o 5:55; obawiałem się mgieł. Rzeczone mgły i tak mnie dopadły pod Gierałtowicami, widoczność była krytyczna. Szybko osiagnąłem granicę z Czechami, ale przed Opawą musiałem zrobić kretyński łuk, bo trwał remont permanentny drogi nr 46. Za Opawą z kolei męczył mnie silny, przeciwny wiatr, bo obrałem wariant południowy, przez Mladecko i wzdłuż zbiornika Slezka Harta. Za Bruntalem z kolei pojechałem pomyłkowo na Małą Morawkę, zamiast jechać dalej drogą 450. Trzeci gambit zdażył się za Karlovą Studanką. W miejscowości Vidly uświadomiłem sobie, że nie zdążę na 20 do Jesenika i pocałuję klamkę marketów. Koniecznośc aprowizacji skierowała mnie więc na Vrbno i do marketu Penny. Z kolei kolejny remont w Hermanowicach wpłynął na przebieg mojej trasy do Złotych Gór.
 W Głuchołazach długo zastanawiałem się co dalej, ostatecznie wybrałem drogę nr 40 do K-K, ale do Gliwic nie dojechałem o własnych siłach. Przed kolejnym poteżnym zamgleniem i widocznością 30 m uratował mnie pociąg i stacja PKP w Rudzińcu. Pociąg był zresztą gratis, bo kierownikowi nie działał automat :) W Gliwicach okazało się, że za kwardans mam pociąg - tym samym skorzystanie z kolei w Rudzińcu było już ostatnim, decydującym zwrotem na trasie. Nie żałuje, bo przed ok. 5:40 smacznie spałem we własnym łóżku...

Pomimo kilku zmian trasy, rajd bardzo udany. Pod koniec nie czułem zmęczenia, ani co równie ważne: senności. Nie dopisała jedynie mgła, która pojawiła się od przejazdu przez Odrę w K-K (choć w samym Kędzierzynie było ok). Za pociąg zabuliłem łącznie 4 zł (wydębiłem bezpłatny rower, skład był niemal całkiem pusty)...

Ulica Darwina w Paniowach

Horror mgielny przed Gierałtowicami

Dawny Szpital Rogera, Rudy

Na rynku w Ratibor

Opawa - nikłe pozostałości dawnej świetności

Ul. Ołomuniecka - jedyna w pełni zachowana

W drodze na Bruntal

Podjazd na Leskowiec nad Morawicą

Hruby Jesenik z drogi 452 na Bruntal

Bruntalski rynek

Mała Morawka

Pozostałości zimy na Pradziadzie

Pradziad

Widok na podjazd spod wieży

Na samiuśkim szczycie

Góry Opawskie

Hermanowice w Górach Opawskich

Zlate Hory - zapadał zmierzch

Rynek w Głuchołazach

Głogówek

Kędzierzyn, nie Koźle. Byłem tu o 3:11 i stwierdziłem, że nie czekam na pociąg. Nie sądziłem, że po zaledwie 18 km tenże pociąg wyrwie mnie z uścisku mgieł...

Eksploracje ornitologiczne w WPKiW
Kategoria praca

Cyklotrek faunistyczny. Oczywiście po pracy i przed burzą. Parkowe ostoje zwierzyny zinwentaryzowane. Żniwa spore: odnalazłem 22 ptasie gniazda w niecałe dwie godziny, z czego w pięciu były jajka, na dwóch siedziały samice (więc się nie zbliżałem) i tylko w jednym pisklęta (12 pustych było, ale kilka zdecydowanie wyglądało na zasiedlone); dodatkowo dwa gniazda splądrowane (zapewne przez sójki/wiewióry). Nie wliczam zajętych budek lęgowych, bo to żadna frajda dla ptasznika (choć odnotuję dużą frekwencję szpaków w tychże, w dodatku w leśnej części parku).
Wykaz gospodarzy gniazd:  tutaj tradycyjnie palmę pierwszeństwa dzierżą kosy, potem śpiewaki, dzięcioł duży, dwa gniazda pokrzewek (jedno od kapturki, drugie chyba też, ale wysiadywała, więc się zbytnio nie zbliżałem, by nie spłoszyć) i sensacyjnie odkryte, wymyślnie ukryte gniazdo świstunki leśnej.
Gniazdoszukanie było udane, choć tradycyjnie na liście trofeów zabrakło lokum rudzika. Samce rudzików bezczelnie podśpiewywały mi nad głową, skąd one wiedziały, że i tak nie znajdę?
Rower ukrywałem w haszczach i penetrowałem dzicz per pedes.

Lęg kapturki (Sylvia atricapilla)

Młode kosiki w fazie bycia jajkiem (oby sójka nie zoczyła i wiewórka nie zwęszyła)

Znakomity kamuflaż, gdyby nie nerwy pani świstunkowej (Rhadina sibilatrix), nie odnalazłbym...
Praca + Park Śląski + inne
Kategoria praca

Zbiorczo: do pracy, w drodze powrotnej pętla po parku. Po obiedzie jeszcze pętelka do Decathlonu i ponownie park, tym razem już rekreacyjnie. Przy Łani niejaki Janusz Paterman był widziany...
Dystans12.23 km Czas00:37 Vśrednia19.83 km/h Podjazdy 93 m
Praca

W obie strony deszcz...
Praca + sklepy
Kategoria praca

Pochmurno i zimno, ale bez deszczu.
Praca + Park Śląski + sklepy
Kategoria praca

Przy okazji wypad po parkowe konwalie i do serwisu.
Dystans10.15 km Czas00:33 Vśrednia18.45 km/h Podjazdy 63 m
Powrót z rajdu

Paczkomat załatwiony w drugiej turze, bo smartfon wysiadł, zgubiłem rezerwowy akumulator i musiałem naładować w domu.